Archive for the ‘Saya mau……’ Category

Ingin berjumpa Allah, tapi belum bersedia mati

Terpapar di luar benteng satu institusi ketenteraan di kawasan rumah saya; ia berbunyi – “Berani Mati”.

Setiap kali saya lalu dan membacanya, terlintas di hati saya, wow- betul ke depa ni berani mati?

Mengingatkan diri saya sendiri, pada satu masa dahulu saya pernah malas untuk hidup dan terlau rindukan untuk bertemu Allah. Saya kurang pasti pada masa itu apakah saya betul-betul berani mati, atau cuma malas untuk hidup.

Pada masa sekarang, saya memang pasti, keinginan membuak selalu timbul pada masa saya malas menghadapi kesusahan hidup. Contohnya, apabila odit ISO nak datang dan saya malas siapkan kertas, saya fikir,” kalau tangguh sehingga minit terakhir adalah strategi terbaik, manalah tahu kot-kot mati celah celah ni, jimat satu ISO report tak payah buat.”

Kalau difikir dari satu aspek saja, lagi cepat mati lagi bagus. Saya jenis manusia yang malas untuk lama menunggu-nunggu. Jika diberi pilihan oleh Allah, sama ada nak terus masuk syurga saja, atau mahu  hidup lagi di dunia- tentulah saya nak mati sekarang juga.

Namun, fikiran waras akan selalu mengingatkan, beranikah anda- meminta dari ALlah untuk melangkah ke alam sana dengan bekalan yang sedia ada?

Sekali kita melangkah ke alam sana, tidak boleh lagi perpatah balik.

Akhir sekali saya membuat perkiraan dengan Allah (seandainya Allah bersetuju dengan perkiraan saya) Saya memohon dengan Allah untuk menyelamatkan saya sahaja, tak kiralah matinya bila atau bagaimana. yang penting Allah ambil lah saya semasa Allah fikirkan saya sudah cukp bekalan, atau  Allah akan tambahkan sehingga cukup. Selagi saya masih di sini, saya berjanji akan berikhtiar menambahkan bekalan setiap hari. Juga saya fikirkan, kemungkinan juga ALlah mahukan saya masih disini kerana masih ada lagi khidmat kepada sesiapa satu dua yang masih perlu saya lakukan di sini. Maka saya juga berikrar untuk berikhtiar memberi khidmat kepada sesiapa yang Allah hantar kepada saya. Permohonan saya kepada Allah adalah supaya menjaga saya sepenuhnya dari terjebak denga maksiat lagi, walau kecil atau besar. Kerana jika berharap kepada diri saya sahaja, saya tidak percayakan diri saya ini. Juga saya memohon kepada Allah agar mendorongkan hati saya untuk sentiasa minat, bersemangat dan rajin untuk berbuat taat. Sebab kalau harap pada diri saya saja, tentu suka untuk duduk malas tak berbuat apa-apa.

Dengan ikrar dan harapan ini, maka saya pun berasa sedap hati sikit untuk meneruskan kehidupan. Sementara menungu masa di panggil kembali, ada lah sikit arah dan tujuan hidup. Nampak lah sikit apa yang perlu dilakukan setiap hari untuk tidak membazirkan kehidupan, dan tidak lah kerisauan yang tidak menentu, kerana jika Allah menjawab permohonan doa saya, bererti Allah akan mengambil nyawa saya pada detik yang Allah kirakan telah boleh selamat saya meniti ke alam sana. Alangkah bahagia bila boleh mnyerahkan sepenuhnya urusan urusan sebegini kepada Allah.

Laa! Kata nak jadi pendakwah, sekarang perunding kewangan pula!

Alamak, ini betul betul mencabar falsafah hidup saya sendiri. Saya sudah mendaftar menjadi perunding kewangan pula. Dengan pendaftaran itu, saya mendeclare diri saya layak untuk menasihatkan, memujuk individu untuk melabur wang ke dalam saham pilihan yang saya wakili. Adakah ini kes semua mau lagi, betulkah keutamaan saya dalam membuat pilihan ini? Tidakkah saya menggalas lagi bebanan batu yang selama ni pun sudah seperti tak terpikul? Adakah ini kerja orang yang sedang menunggu hari untuk berjumpa Allah? Apa dah jadi dengan perancangan untuk kempen Projek DUnia Akhirat. Akan terbengkalai sajakah PDA dengan projek baru ini?

Tak ada siapa pun yang menanyakan soalan tersebut kepada saya, tapi saya haru menjawabnya kepada diri sendiri supaya saya yakin dengan langkah  yang saya ambil ini.

Kewangan adalah satu komponen penting dalam projek dunia akhirat kerana wang sangat diperlukan untuk menjalankan pelbagai projek.

Dalam modul saya selama ini, pengajaran mengenai kewangan hanya tamat setakat kata-kata terseubt di atas, tanpa panduan langsung mengenai bagaimana seseorang mengurus atau meningkatkan kewangannya.

Projek latihan keusahawanan kami kepada ibu tunggal selama ini tidak berkesan kerana saya tiada ilmu mengenai selasmanship,personal finance dll. Saya sendiri pun personal finance senget saja, tidak lah samapi ke tahap berhutang atau serabut, tetapi masih di tahap Rm10 pada hujung bulan 🙂

Saya fikir dengan menghadiri siri kursus ini, saya boleh mendapat secara mudah dan ringkas pengalaman dan formula kejayaan personal finance dari mereka yang telah jadi jutawan.

Setelah menghadiri kursus ini saya fikir, tak boleh hantar ibu tunggal hadiri kursus mereka. Terlalu duniawi dan materialistik. Semua orang diajak menjadi jutawan. Hinggakan pada petang kursus, makcik yang dah nak mengadap ALlah ni, teruja pula nak menjadi jutawan dulu sebelum dipanggil mengadap. hehe Saya dah fikir dah macamana nak jadi jutawan yang tak kena hisab atas jutawan tu. NIatlah dari awal masuk akaun asing dan deikasikan akaun tu untuk kerja amal. Ha- tentu nanti tak kena hisab kan (isy ish teringin juga nak jadi jutawan makcik ni!)

Juga dalam kursus itu penuh dengan zikir chicken dance. Tak mahulah saya mendapat saham mengajarkan makcik makcik tu chicken dance. Jadi saya bwerazam untuk absorb semua prinsip yang diajar, permudahkankan dan adaptasikan sesuai untuk ibu tunggal dan as satizah. Tak perlulah kita letakkan tahap pencapaian jutawan, tapi kita boleh gunakan prinsip membinan pasif income sekadar memenuhi keperluan hidup. Saya fikir lebih senang dicapai financial freedom bagi orang yang zuhud. datentulah disingkirkan chicken dance yang nampak begitu utuh terpahat dalam training di malaysia ni.

Kenapa sampai jadi agen pelaburan pula?

Sebab saya juga sebelum itu masih tercari cari apakah perniagaan yang sesuai untuk yayasan. Perniagaan yang tidak perlu keluar modal besar, ( modal airl iur bagus juga) Maka selain dari training,  memujuk orang masuk ke saham ni bagus juga potensi pendapatannya. Dan ia selari dengan misi Yayasan untuk memantapkan tahap ekonomi muslim. ALhamdulillah, ada sijil syariah compliancenya.

Kesan sampingan dari kurus tersebut tercabar dan teruja saya – bolehkah  seseorang menjadi jutawan yang  tidak terkesan dengan kejutawanannaya? Dalam kata lain, hai, bolehkah aku menjadi jutawan yang akan masih terus naik kancil.

Sekejap, terlupa diri, saya pernah termohon ( bukan dengan nawaitu- tetapi lintasan hati) alangkah cantik kalau saya diberi kuasa atas sekelompok wang, talpi ia bukan wang saya, makan saya boleh mempunyai daya bertindak dengan wang tersebut- tanpa saya tercabar untuk terbeli itu dan ini. Saya tak minat dengan ujian sebagai orang kaya ( ujian sebagi orang miskin lagi saya takut!) Saya suka menjadi orang sederhana sahaja dalam harta- tidak diuji lah.

Tiba-tiba Allah mengkabulkan lintasan hati, barulah saya merana dan sedar.  Keadaan saya sekarang, tersepit dan pening menanggung dan mengepung sejumlah wang- yang mungkin Allah sedang ketawakan saya, terbukti tak menambah sebanyak mana  pun daya saya membuat kerja amal, malah saya rasa pencapaian aktiviti lebih rendah lagi dari semasa tidak mempunyai wang. Kerana masa tersita mencari ikhtiar mengepung, mengira, membela  wang tersebut.

Teringat saya  akan  kata-kata hikmah,  jika kita banyak harta, masa dan tenaga kita akan disita untuk menajaga harta. tapi jika  kita mempunyai banyak ilmu,  ilmu itu yang akan menjaga kita.

Jadi, saya ingatkan diri saya,  mohonlah ilmu yang bermanafaat sebanyak-banyaknya dari Allah, termasuk juga ilmu ‘tarik duit’  ni demi untuk perjuangan agama- dan atas dasar fi sabilillah, tetapi jangan lagi lah memohon harta yang banyak, walaupun harta yang telah diasingkan bukan untuk kegunaan sendiri kerana, anda dah rasa kan? betapa susahnya untuk  mengepung duit, dan betapa powerlessnya duit dalam melaksanakan kerja amal?Anda telah rasa kan diketawakan Allah?

Jadi saya akan teruls mengikuti kursus kursus personal finance ini dengan ingatan, toksah terujalah dengan jeritan dan panggilan untuk menjadi jutawan.  Memang, perkra itu terlalu kecil dan terlalu mudah bagi Allah jika Dia ingin mengizinkan kepada kamu,  tapi mahukah anda tanggungjawab menjaga dan mengepung  harta tersebut? Ini tidak termasuk lagi masa yang akan disita mengejarnya?

Cukuplah sekadar mendapatkan ilmu bagaimana untuk menjadi “financially free”  dan mengajarkannya kepada as satizah. Kita denan falsafah kita dalam Islam, mengambil dunia sekadar perlu, dan mensahamkan selebihnya dari tenaga untuk menuntut ilmu yang lebih mahal lagi, iaitu ilmu yang akan meningkatkan saham di akhirat nanti.

Terima kasih Allah atas tawaran, dan terima kasih juga atas peringatan. Ssaya tak kisah diketawakan Allah asalkan saya masih dibawah keredhaanNya.

Belum mati, masih azam baru setiap hari

Assalamualaikum sahabat dan saudara,

alhamdulillah, belum mati lagi, dan masih berazam baru setiap hari, berazam untuk menjadi hamba Allah yang lebih taat, berazam untuk menjadi pendakwah yang lebih berkesan.

Saya telah mengubah tajuk blog saya dari SEMUA MAU – kepada tajuk di atas. Saya masih bersikap semua mau, iaitu, jika diberi pilihan dalam hidup, aya memang akan memilih untuk merasakan sebanak-banyaknya pangalaman yang dizinkan oleh ALlah, cuma meniti dari hari ke sehari, saya merasakan tema hidup yang paling perlu ditonjolkan  kepada diri dan rakan adalah situasi sebenarnya, iaitu saya dalam keadaan hidu menungu mati, menungu untuk berjumpa dengan Allah. Tak tahulah bila Allah akan menjemput saya, yang pasti, ianya akan tiba, dan yang pasti, jjika saya masih menaip lagi, iainya bukan sekarang. Jadi situasi saya menulis tentulah dalam keadaan semasa dalam menunggu waktu dijemput oleh Allah.

 

Saya selalu memberi gambaran kepada rakan bahawa gaya hidup kita yang paling sesuai adalah seperti orang yang bersedia untuk memulakan perjalan: pakaian telah disimpan di dalam beg, bekalan dan perancanga perjalanan telah di atur. CUma kita tidak memandu sendiri, kita pelu menunggu teksi malaikat maut untuk menjemput. Sementara menuggu, dengan beg telah tersimpan, kita tetap perlu memenuhi keperluan hidup, perlu makan, tidur, ke tandas dll. Tapi melakukannya, sepaptunya adal kadar dan mengikut keperluan sahaja ( kerana tak mahulah kita dihonkan teksi semasa sedang membina rumah baru- rugi saja tingalkan rumah baru tersebut.

 

Cuma saya dapati dalam gambaran saya tadi ada kekurangannya. Iaitu jika seseorag sedang menunggu untuk mula perjalanan, mungkin dia sudah tidak minat lagi untuk berbuat apa-apa kepada tempat yang nak ditinggalkannya itu.  Saya sendiri kalau akan memulakan perjalanan, makan pun dah tak ‘lalu’.

 

Maka saya betulkan sedikit falsafah hidup peribadi saya. Iaitu, sementara kita menunggu untuk memulakan perjalanan yang  kita tidak tahu entah bila, kita tak patutu menghabiskan masa dan tenaga, dan meningkatkan stres menungu. Kita harus berfikiran tenang, dan memenuhi masa menunggu kita dengan ikhtiar-ikhtiar menambahkan bekalan. Maka saya perlu modify sedikit gambaran saya, saya akan ke perjalanan yang tidak lagi kembali ( menag itu pun hakikat sebenarnya!) maka saya harus bergegas untuk mempersiapkan sebanyak yang mungkin kepada tanggungan-tanggungan yang saya akan tinggalkan- berpesan kepada mereka, menngingakan kepada mereka mengenai perjalanan yang mereka akan tempuhi juga. Tak bolehlah saya selfish dan hanya memikirkan perjalanan saya seorang sahaja.  Juga untuk diri saya, selagi teksi belum datag, tidakkan bijak jika saya bergegas ke sini ke sana dan menambahkan bekal perjalanan saya , dan bukan hanya mengharap dengan bekalan husnul zan sahaja kepada Allah bahawa Allah akan sediakan semuanya untuk saya.

Maka, sekaragn, saya tidak lagi duduk dengan senang hati menunggu teksi malaikat maut, tetapi insyallah akan bergegas ke saa ke sini, membuat apa saja untuk menambahkan bekalan diri, untuk mengingatkan orang yang akan ditinggalkan untk membekalkan diri mereka juga.

 

Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya untuk melakukan sedemikian dengan terbaik dan ter berkesan 🙂 . Semoga perjalanan saya mendapat lindungan rahmat dari ALlah, dan semoga pesanan yang  sempat saya tinggalkan diizinkan ALlah untuk memperingatkan seramai orang yang mungkin untuk bersedia  menghadapi perjalan mereka sendiri menuju Allah, Amin Ya Rabal Aa’lamin. Walaupun aku belum yakin dengan persediaan diri, aku rindu untuk berjumpa mu Ya Allah. Dan selagi no giliran ku belum tiba, aku berjanji yan ALlah, untuk menggunakan sepenuhnya umur yang engkau berikan untuk mencari kebaikan da menyebarkan kebaikan, ya ALlah- batulah aku dalam ikhtiar ini Ya Allah.

 

Launching Experiential English

I am quite anxious,  having to launch a big scale ( for me) project out of a sudden. I hate to start new projects when so many old projects are in the ‘bengkalai’ mode- especially my biggie – the kaunseling islam book.

However, life is always full of surprises.  This ide came out of sudden, when thinking of how best K Liza, my sister in law, can get good money with her various talent and ability.  Tuition center, teaching English, wroking with children, renting a house – these are all old ideas swimming in my head ever since whenever- renting just yet another house seems to become a bad habit with me. However, this idea strikes as just right for the time, the palce and the need.

So here we are, I am renting yet another house, which makes me in charge of – goodness – five houses for the moment. and I am making duas all the time, Allah, don’t let this be another one of my unfinished project. Let this one be of success, and hopefully, eventually, minimizing my role in it.

On the positive side, I have antoher wonderful place to call office, just four km from home, within walking distance to my sister’s food- the Dapur Bersih, with ai-rcond and wifi (coming soon)  A good place for my nine month sabbatical ( already ticking away).

We’ve got the house, the brochures, the banners. I’ve put in the ad in mudah, opened up a page in Facebook, and open up ( yet another) blog – called Experiential English. I haven’t done the most crucial thing though-  posting the brochures at houses in taman- sigh!!!

Sabbatikal1 – semua mau!

Alhamdulillah,

diizinkan Allah untuk mendapat cuti sabatikal selama 9 bulan. Jika dicampur dengan cuti tahun lepas yang dibawa ke hadapan, boleh menghampiri setahun, namun sedih, oleh kerana cuti saya secara rasmi mula 1 Mac, terdapat pihak yang menyuruh juga saya mengajar satu kelas. Saya berbelah bagi antara gratifikasi dapat mengajar pelajar yang telah saya kenali dan sayangi, dengan merasakan diri dipergunakan oleh pihak yang tidak kisah mengeksploitasi apa dan siapa saja yang boleh dieksploitasikan. Untuk jalan mudah, saya melatih diri saya untuk menganggap bahawa semuanya adalah dari Allah, termasuk  manusia manusia yang menyusahkan kita juga adalah dicipta oleh Allah, dan diaturkan oleh Allah supaya menyusahkan kita. Bila berfikir sedemikian, baru fikiran boleh tenang dan hati boleh ikhlas.

Seperti biasa, saya ada berbagai-bagai projek yang saya ingin capai dalam sela masa yang terluang ini, namun saya tahu hanya sedikit sahaja yang boleh dicapai, dan saya harus prune sasaran menjadi lebih realistik dan mudah tercapai.

Saya senaraikan dahulu apa yang saya mahu ( jika tidak perlu fikir halangan atau kekangan masa, tenaga dan sumbar lain)

1)mempelajari ilmu agama iaitu feqah ke tahap mendaptkan tauliah untuk mengajar. Tauliah ini sebenarnya tidak tinggi dan mampu dicapai oelh sesiapa yang yang minat. Saya pernah berbincang dengan seorang pegawai agama negeri dan beliau sudi untuk memberikan silibus, saranan buku yang perlu dibaca, serrta contoh soalan temuduga.  Memang doable jika keutamaan ini tinggi.

2) membaca dan meyimpan hadith dan ayat quran mengikut kategori yang sesuai dengan kaunseling Islam. berkaitan dengan ini juga, saya ingin mencari satu note taking software yang boleh membantu saya menyimpan semua nota  nota catatan dari kuliah agama serta bacaan. kalau kita boleh berbuat sedemikian untuk projek buku dan PhD, kenapa tidak boleh untuk agama. Juga doable, tetapi memerlukan  komitmen yang tinggi.

3) menghabiskan penghafalan makna perkataan dalam Al Quran, sama ada dari senarai 80% Al Quran ( http://www.understandquran.com/dictionary/dictionary/english.html), atau menggunakan Quran syamil per kata. Setakat ujian yang saya ambil sendiri anggaran kefahaman quran saya adalah dalam 70%. Namun ujian tersebut ( yang saya bina bersama pelajar PhD saya) masih belum cantik kerana kami tidak ambil kira pemberat mengikut kepentingan makna perkataan. Kiranya 70% perkataan yang saya tahu kebanyakannya adalah perkataan sendi. Perkataan kunci kata masih belum cukup untuk saya memahami passage al quran secara automatik. Saya sedang fikir untuk kumpul kunci kata perkataan mengikut surah dan meletakknya dalam kad indeks dan menghafalnya mengikut surah. Okay, ini projek keutamaan tinggi kerana saya hampir tiba, dan jika saya tiba, saya boleh ajar lebih ramai orang lain untuk memahami quran. Buat peringkat ini, malulah nak ajr, kita sendiri pun merangkak-rangkak.

4) Saya nak baiki hafazan saya yang dapat lupa. Kalau ayat hafazan adalah seperti unta tambat yang terlepas, hafazan saya seperti unta jinak liar yang pergi merantau sendiri dan hanya pulang bermusim. Semasa saya lapang, semua surah tersebut kembali kepada saya dengan sedikit praktis ( menyebabkan saya selalu besar kepala dan perasan bahawa saya mampu untuk menghafal satu Quran. Boleh lah kot kalau saya sekolahkan diri di sekolah tahfiz dengan sponsorhip orang lain he he). Di dunia realiti, dengan sekali distraction sahaja, semuanya akan terus lenyap. Contohnya, saya terleka kerana mengajar kursus berbayar selama dua hari penuh. Sedikit wang masuk, dan hafazan saya pun terbang dan hanya boleh kembali pada satu masa nanti yang saya lapang. Memang, anak saya atau seorang hafizah yang lain pernah menerangkan kepada saya, bukannya secepat mana kita menghafal yang penting, tetapi disiplin kita mengulang ayat untuk memeliharanya. Untuk cuti ini, saya cuma berharap agar dapat menghabis kan juzuk 30 ( bukan 30 juzuk he he) serta surah penting yang telah terhafal dan terlupa.

5) Saya juga perlu memulakan dan menyiapkan sebuah buku mengenai kaunseling Islam yang telah dijanjikan kepada majikan sebagi harga sabatikal 9 bulan. Aaah, ini keutamaan no 1 kerana ia janji dan amanah dan sudah jatuh wajib.

6) Saya juga telah berjanji dengan seorang pegawai di tabung haji untuk menjalankan satu penyelidikan mengenai keperluan jemaah haji melalui penelitian sesi laporan kaunseling mereka. Angan angan saya, projek ini hingga ke peringkat menyediakan modul latihan untuk kaunselor ke haji ( ehm ehm, dengan harapan untuk mendapat tiket percuma haji berkali-kali. tak siapa menjanjikan apa-apa tetapi saya tetap mengharap)

7) Untuk mahu ke 6, saya perlu aktifkan kembali perancangan untuk mempelajari kaedah penyelidikan kualitatif. Ini sasaran saya semasa PhD yang telah ditunda kerana bertukar strategi untuk grad cepat dan tepat. Saya tidak menyesali keputusan, tetapi nampak gayanya susah untuk mempelajari sesuatu bila tiada harimau mengejar di belakang.

8) Oh ya, saya juga mahu ke umrah, supaya saya boleh solat hajat dan berdoa supaya saya boleh tunaikan haji secepat mungkin. Berkaitan juga, saya mau tunaikan haji hujung tahun ini- semuanya jika diizinkan ALlah.

9) Saya juga perlu luangkan banyak masa dan tenaga untuk melatih anak saya, seorang akan menduduki UPSR, seorang PMR. Saya sebenarnya seorang ibu yang santai mengenai keputusan peperiksaan. bagi saya, asal belajar, insyaallah akan berjaya nanti, dan lebih banyak lagi perkara lalin yang perlu ditumpukan oleh ibubapa seperti akhlak, ilmu agama fardhu ain, wawasan akhirat, dan juga general  academic skills- yang tak sama dengan penekanan peperiksaan. Namun kali ini situasi membuat saya terpaksa menumpukan kepada latihan intensif akademik kepadamereka berdua. Anak UPSR adalah dari seklah hafiz, dan beliau berminat mencuba bakat dalam UPSR. Saya tidak mahu beliau ketinggalan, makan saya akan pastikan sedaya upaya beliau mendapat keputusan yang baik untuk mengharumkan nama aliran hafiz. Anak PMR, tidak sesuai denan sistem pendidikan tahfiz, dan telah beralih ke akademik am. nampak gayanya sistem pendidikan ini juga kurang sesuai sehigga ke tahap membimbangkan semua pihak. Melihat kepada kebolehan am beliau, memang kecerdasan pemikiran ada, tetapi tumpuan belum bermula. Sementara memikirkan sistem pendidikan apa lagi yang sesuai, saya fikir untuk mencuba melatih beliau dalam ‘ketekunan’ dan ingin beliau merasakan pengalaman kejayaan ( atau sekurang-kurangnya mengelakkan dari membentuk identiti gagal) – maka penting bagi saya membantu beliau sepenuhnya untuk berjaya dalam PMR.  Ini terpaksa menjadi keutaamaan paling tinggi di bawah projek buku wajib.

Kalau dilihat dari apa yang berlaku seminggu dua ini, memang inilah keutamaan no 1 dalam sabatikal ini. kalau buku tidak siap, saya masih boleh survive diburu pihak pentadbiran, tapi peluang anak-anak terikat dengan tahun ini sahaja. hmm..

10) terdapat banyak tajuk buku yang teringin saya nak usahakan, biarlalh ia tinggal tajuk sahaja dulu. tak pa, biar saya senaraikan untuk seronok seronok:

Buku Panduan:

Menangani Poligami – tentu best seller – kalau ianya ever ditulis…!

Kemahiran Mikro Phd – dah ada empat bab nipis, kiranya 40% siap. namun low priority.

Sunshine Rain – memoir zaman kanak-kanak kecil. juga about 40- 60% dpending on the development. Sedih… kerana juga perlu letak sebagai lowest priority. Yang ini tak nampak pun bagaimana nak membantu mendekatkan diri dengan ALlah, ( though tak ada lah menjauhkan diri), tak nampak pun sebagi jalan berdakwah.. hu hu, ok ini low priority definite. maybe siapkan dalam syurga nanti (semoga diizinkan jadi ahli syurga)

How to improve your English. tak paa lah, ini lagi lah tak fikir pun

Projek Dunia AKhirat- ni pun kalau boleh nak letaklah sedikit priority. my first dakwah book, but no time to ponder and develop it. tak apa, yang ini boleh develop pelan pelan di blog PDA. dan tak perlu jadi buku pun. What I want is a training package. later dude!

Seven month on an island – Living with the Mahmeris ; saya ada 20 pages single space, tapi yang tu cuba tiru tone ethnographer, what I really should do is to just write about my experience and my development there, not so much about the mahe but more on my growth- unempolyed housewife  – of trying the new roles and not being comfortable with it. Huh, again – later dude! or simply neverlah. Life is too short. Banyak lagi kerja lain.

Ok forget about books. Only one wajib book.

11) developing my yayasan Nusrah. Will tell you guys about it later.

12) and the various community projects at UUM. sayang nak tinggalkan, kelas agama, support group, phd support group. These are for a good cause. Plus it’s fun. It’s the only community life I have. Nak pi kenduri rumah jiran tak larat keluar dari aircond, and too way out to make small talks. When peoplw talk about tirai or cars, or the latest accident  in the paper, or the latest stupid political stunts, my eyes just glaze over and I can’t even pretend to be polite. I have known for long that my brother’s accusation were true- I am an anti social person, not a psychopath, but lazy enough and haughty enough to take the trouble to fit in, and the only redeeming acts were trying to do one or two nice things at my office community the easy way. Anything that does not need me to get out of the aircond or require  washing dishes.

Plus a few more things that is not in my head at the moment. Let’s chuck all below this as lowest priority.  and reading harry potter again, ana trying rubiks cube variation as a no no. Add blogging on top of the list, because I do need self expression to get me started in writing, plus my blogs for dakwah are dakwah work. This blog  has no aim, it’s just for this. I have goals for PDA ( Projek Dunia akhirat). I’m not going to bother putting in stuff in the lphd thing, only to answer questions if anyone care to ask, and the clinic cannot be abandoned. The kaunseling islam discussion can wait until I teach another kaunseling islam class. so at least I have set my priorites for blogging, but I need to schedule my book writing between the kid’s coaching, and I need to time table my tabung haji research or it’d never get off the ground.

Also I need to start claiming for my penyelidikan tak mau potong gaji. ALhamdulillah, I managed to get it done just in time (hey JIT concept works for me!) to save my gaji, but I’d better claim so that I don’t lose out more than what I spent.

That’s it- semua mau.Oh yes I forgot. My mother expects me to visit her often in the morning because she knows that I am on cuti dapat gaji, so I’d better schedule  to do my writing at her place too.

I’d better start real planning or the next thing I know, the nine month will be over with no book and no research.

P.s. Oh yeah I’m suppose to start new exercising habits too.

oh yeah what about new habit of solat sunat and reestablishing somae lost habits of solat sunat.

and quran reading too. there’s the hafazan reading and the read to understand meaning reading. but there’s also read amalan harian reading like al mulk and waqiah and ar rahmaan, and there’s also the read qatam thing.

8)

Pi haji !!!(2)

Sekarang dah 27  hb, tiket untuk 14 Nov, saya sepatutnya mendapat berita visa paling akhir 10 hari sebelum, bererti lebihkurang seminggu lagi untuk mengharap, berikhtiar dan bermunajat.

Saya pun dah fikir, dalam berdoa dan nakkan sesuatu, kita mesti optimis, tetapi bukanlah sehigga mendesak. Maka saya simpankan juga reserve. Kalau Allah tidak kirimkan jemputan tahun ini, bermakna Allah mahukan saya membuat persediaan diri yang lebih hebat dan beri tempoh lagi setahun.

Walau bagaimanapun, saya berikhtiar lah cara sendiri. Oleh kerana saya belajr bahwa bernazar itu tak digalakkan (cara Allah keluarkan sedekah dari orang yang kedekut) maka saya pun buatkan lah perkara perkara yang orang sellauu nazarkan, tetapi in advanced dan tidak bersyarat, semoga Allah menerima amaln yang tak seberapa tu. Betul tak betul, kurang pasti – dari segi ketepatannya, cuma yang saya pasti tidak lah salah.

Sekarang ni masalah distraaction punla. Sepatutnya, bila mendengar nasihat sahabat, bleiu menasihatkan tersu saja beli bekalan, beg tepi pintu dan memegang attitude  bersedia pergi bila-bila masa saja.

Saya fikir itu ide yang amat bagus, malangnya saya bila nak lakukan, rupanya saya masih banyak obligasi yang perlu diselesaikan. gred pelajar-pelajar, menyelesaikan laporan penyelidikan tak mau potong gaji, nak isi borang  sabatikal.

Kemudian terdapt pula satu lagi distraction. Bila buka komputer untuk buat laporan, yang datang adalah keinginan untuk melihat satu lagi video mengenai haji dan makkah. maka- saya masih di tahap yang lama .. he he

Mungkin apa yang saya perlu buat adalah paksa diri cabut internet connection dan hanya boleh pasang apabila tamat laporan penyelidikan saya.

hmm, ini satu ide yang baik. Mungkinsaya beritahu jiran saya untuk taruk password kepas internet kami( kita orang berkongsi internet) dan hanya boleh on kembali apabila selesai laporan penyelidikan. come on hajjah wannabe… disiplin diri disiplin diri!!!!

Nak pergi Haji!!!!!

Oct 13 2009

Ya Allah, saya nak tunaikan haji, nak pi nak pi nak pi!!!!!!!!!!!

[picapp src=”e/0/9/9/Muslim_Pilgrimage_To_e625.jpg?adImageId=5381234&imageId=4356800″ width=”234″ height=”164″ /]

Oct 16, 2009

Tadi call ustadz lagi kacau, tanya date pula, “kalau tak dapat visa tak pa, ana redha, tapi ustadz bagitau lah kalau dapat tu date flighntnya bila?” Ustadz kata 12 hari sebelum hari wukuf, manalah ana tau nak tukar date, jadi ustadz tolong kiakan iaitu 12 hari sebelum 26, iaitu 14 November!!!!

Sekarang dah ada target date, bolelhlah nak visualize. Saya nak pack baju dalam beg, buat nota haji. Tadi ustadz dah janjikan nak bagi personal tutoring hari khamis ni. Sebenarnya cik abang pun dok bagi personal tutoring dah, tapi biasa lah, bila dengan cik abang ni , orang kaunseling kata ‘dual-relationship’ jadi macam macam hal lah-  belajr komputer, pun tak boleh, inikan pula nak belajar haji.

jadi saya resort kepada cara biasa saya belajar benda baru- read the manual.

masalah read manual ni, banyak tak bolelh visualize,  nantilah nak google tengok semua tempat tempat tu, kot kot ada video gambar haji.

Saya fikir cara terbaik untuk bersedia bukan dengan belajr haji. Saya fikir cara terbaik adalah selesaikan hutang duniawi ni. Mula mula siapkan kertaskerja kaunseling ni, due lusa, dan lelpas tu kena buat  research report yang terlewat tiga tahun, dan deadline terakhir last warningkalalu tidak potong gaji nlya adalah November 15, lebih kurang hari nak pi haji,  how ironic- maybe ALlah is saying, nak pi haji, celar your debts. Saya pun dah serah kalah kepda prof pengarah puat research, tak apa potonglah gaji, I really deserve it, tapi belaiu pula kata, ada time lagi, go get reporting he he.

Ok labbaikallah, mai saya niatkan siapkan research report ini sebagai amal untuk mengharap untuk diizinkan tunaikan haji tahun ini.

Oh ya, ustadz pesan, “kalau dah pilih nak pi cara ni, toksahlah habaq kat orang, nanti kalau tak dapt pi, tak syok” alamak ustadz, saya ni kalau selain dari rahsia sesi kaunseling, manalah reti rahsia rahsia, rasanya dah terhabaq kat orang satu dunia dah.  Cuma, ustadz takperlu risau, saya faham risiko yang diambil, mohon visa tambahan, tidak semestinya dapat.  dan insyallah lepas ni tak  habaq kat sapa dah.. err, kecuali blog ni lah, tak dak orang baca lagi laani kan?