Archive for the ‘akhirat’ Category

Allah Maha Sabar Dan Penyantun atas Kebodohan dan Ketidaksopanan Kita

Saya mempunyai seorang sahabat muda yang apabila beliau menanyakan soalan, kita sehingga mengurut dada dengan soalan-soalannya. Sebelum menjawab soalan beliau, saya sering berpesan, memujuk; “Jangalah menanyakan soalan-soalan begini kepada orang ramai atau ustaz – saya risau mereka akan tidak sabar dan marah pada awak, dan awak akan marah kepada mereka”.

Saya bukanlah orang yang begitu sabar, namun saya amat memahami persoalan-persoalan sebegitu kerana saya juga jenis orang yang suka fikir ini dan itu dan tanya ini dan itu. Cuma bezanya saya dengan dia mungkin- saya bijak sedikit – tidak menyuarakan persoalan tersebut kerana menjaga adab, dan menjaga hati dan minda masyarakat sekeliling. Saya juga yakin bahawa Allah itu adil dan bijaksana, dan persoalan itu timbul di fikiran saya hanya dengan kedunguan diri. Melalui umur yang tua, pengalaman saya adalah Allah akan menjawan persoalan itu bila kita sabar menunggunya.

Ingin saya ceritakan dua soalan dungu yang berlaku semalam dan pagi ini; akhirnya soalan dungu kedua menjawab soalan dungu pertama.

Yang paling mengharukan saya mengenai perkara ini adalah betapa sabar dan santunnya Allah kepada hambaNya yang boleh dikatakan biadab- berani timbul fikiran-fikiran mempersoalkan Allah. Sabarnya Allah kepada hanya seorang hamba. Tidak dipanahnya kita dengan halilintar, atau dimatikan kita serta merta – malah santunNya Allah Al Halim, sehingga sudi menjawab secara peribadi persoalan-persoalan hanya dari seorang hamba.

Teringat saya kisah yang diceritakan Allah dalam al Quran mengenai seorang hamba Allah terpilih dari Bani Israel. (rujuk Al Baqarah 259) Beliau melintasi satu kawasan ‘ruin’ ( kawasan yang sudah runtuh semua banguna; dan terlintas difikiran nya; ” Bagaimanakah Allah akan menghidupkan semula/membina semula negeri ini sesudah matinya/rosaknya?”

Allah telah mematikannya – sebagai demo untuk menjawab persoalannya- bukan sebagai hukuman mempertikaikan kekuasaan Allah. Betapa santunnya Allah! Kemudian, Allah menceritakan kisah ini di dalam al QUran untuk menjawab secara umum persoalan ini kepada orang lain pula.

Pada lapisan lain pula, hamba seperti saya menjadi lega membaca mengeanai kisah ini, kerana ia seperti jaminan dari ALlah bahawa sememangnya Allah menjadi ada antara hambanya yang – jika tidak mempertikaikan pun – akan mempunyai fikiran yang aktif meronda, dan akan ‘tertikaikan’ hikmah dan perancang Allah di sini sana. Di sini, kita belajara melalui kiasan bahawa Allah memberi jaminan, Dia tidak marah atas timbulnya persoalan-persoalan sebegini dalam hati manusia, malah Dia sudi pula melayan kita dan menjawabnya dengan cara Nya sendiri.

Kembali kepada persoalan dungu saya. Soalan pertama petang semalam, semasa merefleksi mengenai ayat ayat Al Quran – saya sedar bahawa saya sangat tidak suka ayat ayat yang menceritakan mengenai siksaan ahli neraka. Jika ayat mengenai pujian ALlah dan ahli syurga boleh dibaca berkali kali, ayat siksaan, saya selalu baca laju laju dan ‘buat tak heran saja’; kata Mat Salleh – ‘gloss over’ saja. Maka semalam, timbullah fikiran begini; “Kan best kalau ada ayat bagus bagus saja. tak payah lah cerita mengenai neraka- takut!”. Satu lagi; ” Adakah Allah manhu pujuk kita bila sakit hati pada orang kafir yang jahat menyiksa orang Islam, kita baca ayat siksaan neraka; kita akan rasa sudah balas dendam dan puas hati- ya, nanti hampa kena siksa nanti- padan muka!”. Malangnya, bila fikir sesiapa pun dan fikir siksaan neraka- rasa seperti tak padan pula. Timbul kasihan pulak pada mereka. Malah yang lagi tidak seronok, bila membaca ayat-ayat ini, tak sempat pula fikirkan musuh-musuh Islam. Rasa-rasanya diri sendiri pun belum ada jaminan terlepas dari merasakan juga sedetik dua- wa iyya dzubillaaah!

Persoalan ini tergantung saja melayang-layang datang dan pergi.

Pagi ini sampai kepada ayat neraka lagi ( hu hu!) – Al faathir 78. Allah menceritakan; ” Mereka terjerit-jerit (sambil merayu) di dalam neraka; ‘Wahai tuhan kami, keluarkanlah kami, kami akan mengerjakan amalan yang soleh, dan bukan lagi amalan seperti yang dahulu.” Kemudian Allah menjawab; “Bukankah kami telah melanjutkan umur kamu (* teringat- sudah 50 tahun saya hu hu!) dan memberikan masa untuk berfikir mengenainya bagi sesiapa yang mahu beringat (*habis masa main FB hu hu!) sudah didatangi kalian pemberi peringatan, maka rasain! – bagi orang-orang zalim, tiada siapa boleh menolong”

Maka timbullah persoalan dungu kedua:”Hmm…. kenapa Allah tak ambil saja semua orang, celup di neraka sekejap, lepas tu kembalikan mereka ke dunia- ha- baiklah semua orang!” he he

Kemudian teringat persoalan semalam. Rupanya persoalan semalam menjawab persoalan hari ini. Atau persoalan hari ini menjawab persoalan semalam. Sememangnya Allah sedia mebawa kita dan mencellupkan kita ke dalam neraka, bukan sekali, malah berkali-kali setiap kali kita melalui ayat-ayat siksaan neraka. Itulah gunanya ayat-ayat neraka- sebagai peringatan kepada kita untuk menyelamatkan diri kita. Sebagai motivasi kasihan kita untuk bergegas menyampaikan dakwah dan menyelamatkan sesiapa yang boleh diselamatkan.

Sebenarnya teori saya itu salah, dan sudah dijawab juga oleh ALlah. (rujuk surah Ad Dukkhan 15) “Sesungguhnya, kalaulah Kami hapuskan azab itu barang sedikit pun – sudah tentu kamu akan kembali”. Bermakna, manusia ini, sekali dicelupkan pun ke dalam neraka, jika di beri peluang kembali- tidak juga bermakna semua akan jadi baik.

Ada sesiapa pulak yang mahu bertanya kenapa tak boleh?

Sebelum kita tertanya, sudah dijawab dulu oleh Allah: (rujuk As Sajdah 13). “Jika kami mahu, kami boleh memberikan setiap individu petunjuk, (supaya tidak terkena azab di akhirat); TETAPI – telah aku tetapkan perkataanKu – ‘Akan Kupenuhi neraka jahannam dengan banyak Jin dan Manusia”. Semoga Allah tidak memilih kita menjadi dari golongan ini.

Kepada sahabat muda saya tadi yang suka bertanyakan soalan ‘urut dada’, dan juga kepada individu-individu seperti saya yang suka melilau pemikiran; jangan risau kerana Allah as Syaakur amat memahami dan sudi melayan kita. Cuma kita perlu jaga adabnya. Jangalah bertanyakan soalan-soalan ini kepada sesiapa saja kerana ia mungkina akan menimbulkan fitnah. Jika anda sudah mempunyai ustaz atau ustazah yang berfikiran lapang dan memahami- anda boleh mebincangkan dalam suasan yang selamat. Jika tidak, sabar dant eruskan pembacaan Quran dan mempelajari mengenai ilmu agam Islam. Insyallah, persoalan itu akan Allah jawab, cuma memerlukan sedikit masa dan kesabaran, dan reflksi diri sebagai hamba Allah yang mengharapkan dariNya.

Post raya blues- masih?

Masa kecil dahulu, saya dan kakak akan duduk di tangga rumah pada petang raya dan merenungkan kesedihan kami. “Masa petang rayalah masa paling tak best” kata saya yang kecil dahulu; “Sebab ni lah masa yang paling lama sekali untuk sampai pula ke raya yang lagi satu”. Maka kami berdua pun ‘melengung’ bersedih bersama-  sambil mengingat-ingatkan jumlah duit raya sebagai penghibur.

Masa berlalu, dan tidaklah saya bersedih menunggu raya yang paling lama akan tiba- kerana pada usia 48,  ramadhan yang di dambakan, dan saya juga tahu- jika dipanjangkan umur,  Rejab akan menjelang esok lusa. Semoga tabiat baik yang belum berjaya dimantapkan pada ramadhan yang lalu, mampu diterapkan sedikit demi sedikit sebelum Rejab menjelma dengan lajunya.

Namun perasaan sedih dan ‘kosong’  tetap datang mengikut jadual – dan saya mengharap pada usia sepatutnya sudah matang, saya mampu menanganinya dengan cara yang lebih baik sedikit dari semasa saya berumur lapan tahun.

Perasaannya tidak datang pada petang  raya. Ia tiba sedikit pada petang pengakhir ramadhan semasameningatkan peluang mengaut pahala berganda sudah ditutup. Menyesali tabiat yang masih belum mampu dimantapkan dan memujuk hati mengingatkan beberapa tabiat yang sudah tertanam. Namun review ini berlaku laju dan ringkas dalam keriuhan bersalaman dan bertanya khabar  saudara yang jauh yang sama-sama berkumpul di rumah ibu. Terbang melintasi fikiran wajah-wajah arwah. ayah (dengan wajah rekaan sendiri kerana beliau meninggal semasa saya bayi), nenek- semasa wajah ceria beliau, ibu dan ayah mertua- tak sempat pun menghadiahkan fatihah pada detik tersebut- sekadar perasaan puas hati kerana menjangkakan mereka beroleh manafaat dari sedekah-sedekah disepanjang ramadhan. Agaknya begitulah ingatan anak-anak kepada kita nanti di akhir ramadhan. Maka nadiyah dan bakal bakal mayat semua- carilah bekal akhirat sendiri agar dapat pahala mengalir sendiri, dan berharaplah  belas ehsan dari Allah. Janganlah kita meletakkan pergantungan untuk sedekah dari anak-anak kelak!)

Berbalik ke perasaan sedih- ia juga tidak datang pada petang raya lagi, kerana tiga empat hari sibuk dengan urusan silaturraheem, abang akak sendiri, anak-anak menantu, kawan lama sekampung yang baru berjumpa semula, saudara serumpun yang perlu dikenal semula anak cucu mereka kerana masing-masing bertambah ahli.

Post raya blues sekarang tiba  pada hari anak-anak dewasa pulang semula ke tempat mereka.

Kakak Iman sudah menaiki keretai  malam semalam, Abang Mat, Kakak Najat n incoming baby akan menaiki feri pagi ni. Isa dan Ibrahim  sudah diarah mengemas beg untuk ke asrama masing-masing – mereka sedang berlumba ‘last kopek’  me laptop. Hikmah – pembantu akademik – sedang naik bas menuju ke sini. Anak raya pulang ke tempat kerja. Anak kerja pula meninggalkan ibu bapa dan kembali ke ibu kerja mereka. Hidup kembali ke rutin asal.

Saya memproses kesedihan ini.

Tidaklah pada umur ini menyesali keseronokan yag berlalu kerana raya bagi dewasa sangatlah meletihkan dan lebih kerap mengundang ‘escapism’ ke celah mana-mana ruang untuk mencuri tidur sebelum dipanggil menyelamatkan dari kerenah anak, membancuh air tamu, atau bersosial melayan tamu.  Pulang ke rutin kerja juga tidak pernah membosankan kerana  bagi dewasa – kerjalah mainan kita.

Saya kira ia bukannya kesedihan merenungkan sambutan raya berlalu, tetapi syahdu yang timbul pada masa transisi. Masa-masa begini mengingatkan kita tentang lajunya berlalu masa- dan kita mengukur apakah kita telah menggunakan sepenuhnya untuk memenuhi tujuan asal hidup – untuk berjuang mendapatkan keredhaan Allah dan bersama seramainya selamat  jika ditempatkan di syurga kelak.

Adakah anak-anak dewasa saya sedar akan tujuan hidup, atau adakah mereka terleka mengejar dunia? Adakah kita juga serupa dengan mereka? Tidak mustahil kita sedang menangisi orang lain bermimpi- sedangkan rupanya, kita juga sedang dalam mimpi. Adakah anak-anak kecil mampu membentuk diri mereka sehingga boleh menjadi dewasa Muslim yang akhirat conscious? Semua ini, telah terluut sebentar semasa ramadhan dalam kesibukan mengatur jadual hidup padat ramadhan, terlupa juga pada saat menyambut aidil fitri dengan kesibukan menguhubungkan silaturrahim berselirat. Apabila anak-anak melangkah pergi dan hampir kembali ke rutin asal- maka perkiraan ini kembali bersama kesedihan melambai pergi ramadhan dan aidil fitri.

Ya Allah. Aku kembali mendaftar diri menjadi pekerjaMu. Akan kusambung tugas harianku, mengingati diriku dan orang lain mengenai hakikat kehidupan. Akan ku ajak semua orang bersama mencari bekalan akhirat. Bantulah kami  ya Allah.

Semoga tiada yang ku kenali dan ku sayangi tercicir dalam perjalanan ini. Semoga tiada yang tersangkut dan terpaksa transit di neraka- lindungilah- ya ALlah. Semoga semua melalui perjalanan yang mudah menuju kepadaMu Ya Allah. Selamatkanlah murid-muridku yang masih belum Islam beserta keluarga n keturunan mereka yaAllah. Kekalkanlah dan tambahkanlah hidayah kepada semua yang ku kenali sehingga kami selamat bertemu Mu Ya Allah. bantulah kami ya Allah- berilah curahan hidayah yang tidak putus putus – lindungilah kami dari kelekaan dunia dan kejahatan diri kami sendiri. Setelah kami mati nanti- kau lindungilah perjalanan kami sehingga selamat bertemuMu dalam keredhaanMu Ya Allah.

Ingin berjumpa Allah, tapi belum bersedia mati

Terpapar di luar benteng satu institusi ketenteraan di kawasan rumah saya; ia berbunyi – “Berani Mati”.

Setiap kali saya lalu dan membacanya, terlintas di hati saya, wow- betul ke depa ni berani mati?

Mengingatkan diri saya sendiri, pada satu masa dahulu saya pernah malas untuk hidup dan terlau rindukan untuk bertemu Allah. Saya kurang pasti pada masa itu apakah saya betul-betul berani mati, atau cuma malas untuk hidup.

Pada masa sekarang, saya memang pasti, keinginan membuak selalu timbul pada masa saya malas menghadapi kesusahan hidup. Contohnya, apabila odit ISO nak datang dan saya malas siapkan kertas, saya fikir,” kalau tangguh sehingga minit terakhir adalah strategi terbaik, manalah tahu kot-kot mati celah celah ni, jimat satu ISO report tak payah buat.”

Kalau difikir dari satu aspek saja, lagi cepat mati lagi bagus. Saya jenis manusia yang malas untuk lama menunggu-nunggu. Jika diberi pilihan oleh Allah, sama ada nak terus masuk syurga saja, atau mahu  hidup lagi di dunia- tentulah saya nak mati sekarang juga.

Namun, fikiran waras akan selalu mengingatkan, beranikah anda- meminta dari ALlah untuk melangkah ke alam sana dengan bekalan yang sedia ada?

Sekali kita melangkah ke alam sana, tidak boleh lagi perpatah balik.

Akhir sekali saya membuat perkiraan dengan Allah (seandainya Allah bersetuju dengan perkiraan saya) Saya memohon dengan Allah untuk menyelamatkan saya sahaja, tak kiralah matinya bila atau bagaimana. yang penting Allah ambil lah saya semasa Allah fikirkan saya sudah cukp bekalan, atau  Allah akan tambahkan sehingga cukup. Selagi saya masih di sini, saya berjanji akan berikhtiar menambahkan bekalan setiap hari. Juga saya fikirkan, kemungkinan juga ALlah mahukan saya masih disini kerana masih ada lagi khidmat kepada sesiapa satu dua yang masih perlu saya lakukan di sini. Maka saya juga berikrar untuk berikhtiar memberi khidmat kepada sesiapa yang Allah hantar kepada saya. Permohonan saya kepada Allah adalah supaya menjaga saya sepenuhnya dari terjebak denga maksiat lagi, walau kecil atau besar. Kerana jika berharap kepada diri saya sahaja, saya tidak percayakan diri saya ini. Juga saya memohon kepada Allah agar mendorongkan hati saya untuk sentiasa minat, bersemangat dan rajin untuk berbuat taat. Sebab kalau harap pada diri saya saja, tentu suka untuk duduk malas tak berbuat apa-apa.

Dengan ikrar dan harapan ini, maka saya pun berasa sedap hati sikit untuk meneruskan kehidupan. Sementara menungu masa di panggil kembali, ada lah sikit arah dan tujuan hidup. Nampak lah sikit apa yang perlu dilakukan setiap hari untuk tidak membazirkan kehidupan, dan tidak lah kerisauan yang tidak menentu, kerana jika Allah menjawab permohonan doa saya, bererti Allah akan mengambil nyawa saya pada detik yang Allah kirakan telah boleh selamat saya meniti ke alam sana. Alangkah bahagia bila boleh mnyerahkan sepenuhnya urusan urusan sebegini kepada Allah.

Laa! Kata nak jadi pendakwah, sekarang perunding kewangan pula!

Alamak, ini betul betul mencabar falsafah hidup saya sendiri. Saya sudah mendaftar menjadi perunding kewangan pula. Dengan pendaftaran itu, saya mendeclare diri saya layak untuk menasihatkan, memujuk individu untuk melabur wang ke dalam saham pilihan yang saya wakili. Adakah ini kes semua mau lagi, betulkah keutamaan saya dalam membuat pilihan ini? Tidakkah saya menggalas lagi bebanan batu yang selama ni pun sudah seperti tak terpikul? Adakah ini kerja orang yang sedang menunggu hari untuk berjumpa Allah? Apa dah jadi dengan perancangan untuk kempen Projek DUnia Akhirat. Akan terbengkalai sajakah PDA dengan projek baru ini?

Tak ada siapa pun yang menanyakan soalan tersebut kepada saya, tapi saya haru menjawabnya kepada diri sendiri supaya saya yakin dengan langkah  yang saya ambil ini.

Kewangan adalah satu komponen penting dalam projek dunia akhirat kerana wang sangat diperlukan untuk menjalankan pelbagai projek.

Dalam modul saya selama ini, pengajaran mengenai kewangan hanya tamat setakat kata-kata terseubt di atas, tanpa panduan langsung mengenai bagaimana seseorang mengurus atau meningkatkan kewangannya.

Projek latihan keusahawanan kami kepada ibu tunggal selama ini tidak berkesan kerana saya tiada ilmu mengenai selasmanship,personal finance dll. Saya sendiri pun personal finance senget saja, tidak lah samapi ke tahap berhutang atau serabut, tetapi masih di tahap Rm10 pada hujung bulan 🙂

Saya fikir dengan menghadiri siri kursus ini, saya boleh mendapat secara mudah dan ringkas pengalaman dan formula kejayaan personal finance dari mereka yang telah jadi jutawan.

Setelah menghadiri kursus ini saya fikir, tak boleh hantar ibu tunggal hadiri kursus mereka. Terlalu duniawi dan materialistik. Semua orang diajak menjadi jutawan. Hinggakan pada petang kursus, makcik yang dah nak mengadap ALlah ni, teruja pula nak menjadi jutawan dulu sebelum dipanggil mengadap. hehe Saya dah fikir dah macamana nak jadi jutawan yang tak kena hisab atas jutawan tu. NIatlah dari awal masuk akaun asing dan deikasikan akaun tu untuk kerja amal. Ha- tentu nanti tak kena hisab kan (isy ish teringin juga nak jadi jutawan makcik ni!)

Juga dalam kursus itu penuh dengan zikir chicken dance. Tak mahulah saya mendapat saham mengajarkan makcik makcik tu chicken dance. Jadi saya bwerazam untuk absorb semua prinsip yang diajar, permudahkankan dan adaptasikan sesuai untuk ibu tunggal dan as satizah. Tak perlulah kita letakkan tahap pencapaian jutawan, tapi kita boleh gunakan prinsip membinan pasif income sekadar memenuhi keperluan hidup. Saya fikir lebih senang dicapai financial freedom bagi orang yang zuhud. datentulah disingkirkan chicken dance yang nampak begitu utuh terpahat dalam training di malaysia ni.

Kenapa sampai jadi agen pelaburan pula?

Sebab saya juga sebelum itu masih tercari cari apakah perniagaan yang sesuai untuk yayasan. Perniagaan yang tidak perlu keluar modal besar, ( modal airl iur bagus juga) Maka selain dari training,  memujuk orang masuk ke saham ni bagus juga potensi pendapatannya. Dan ia selari dengan misi Yayasan untuk memantapkan tahap ekonomi muslim. ALhamdulillah, ada sijil syariah compliancenya.

Kesan sampingan dari kurus tersebut tercabar dan teruja saya – bolehkah  seseorang menjadi jutawan yang  tidak terkesan dengan kejutawanannaya? Dalam kata lain, hai, bolehkah aku menjadi jutawan yang akan masih terus naik kancil.

Sekejap, terlupa diri, saya pernah termohon ( bukan dengan nawaitu- tetapi lintasan hati) alangkah cantik kalau saya diberi kuasa atas sekelompok wang, talpi ia bukan wang saya, makan saya boleh mempunyai daya bertindak dengan wang tersebut- tanpa saya tercabar untuk terbeli itu dan ini. Saya tak minat dengan ujian sebagai orang kaya ( ujian sebagi orang miskin lagi saya takut!) Saya suka menjadi orang sederhana sahaja dalam harta- tidak diuji lah.

Tiba-tiba Allah mengkabulkan lintasan hati, barulah saya merana dan sedar.  Keadaan saya sekarang, tersepit dan pening menanggung dan mengepung sejumlah wang- yang mungkin Allah sedang ketawakan saya, terbukti tak menambah sebanyak mana  pun daya saya membuat kerja amal, malah saya rasa pencapaian aktiviti lebih rendah lagi dari semasa tidak mempunyai wang. Kerana masa tersita mencari ikhtiar mengepung, mengira, membela  wang tersebut.

Teringat saya  akan  kata-kata hikmah,  jika kita banyak harta, masa dan tenaga kita akan disita untuk menajaga harta. tapi jika  kita mempunyai banyak ilmu,  ilmu itu yang akan menjaga kita.

Jadi, saya ingatkan diri saya,  mohonlah ilmu yang bermanafaat sebanyak-banyaknya dari Allah, termasuk juga ilmu ‘tarik duit’  ni demi untuk perjuangan agama- dan atas dasar fi sabilillah, tetapi jangan lagi lah memohon harta yang banyak, walaupun harta yang telah diasingkan bukan untuk kegunaan sendiri kerana, anda dah rasa kan? betapa susahnya untuk  mengepung duit, dan betapa powerlessnya duit dalam melaksanakan kerja amal?Anda telah rasa kan diketawakan Allah?

Jadi saya akan teruls mengikuti kursus kursus personal finance ini dengan ingatan, toksah terujalah dengan jeritan dan panggilan untuk menjadi jutawan.  Memang, perkra itu terlalu kecil dan terlalu mudah bagi Allah jika Dia ingin mengizinkan kepada kamu,  tapi mahukah anda tanggungjawab menjaga dan mengepung  harta tersebut? Ini tidak termasuk lagi masa yang akan disita mengejarnya?

Cukuplah sekadar mendapatkan ilmu bagaimana untuk menjadi “financially free”  dan mengajarkannya kepada as satizah. Kita denan falsafah kita dalam Islam, mengambil dunia sekadar perlu, dan mensahamkan selebihnya dari tenaga untuk menuntut ilmu yang lebih mahal lagi, iaitu ilmu yang akan meningkatkan saham di akhirat nanti.

Terima kasih Allah atas tawaran, dan terima kasih juga atas peringatan. Ssaya tak kisah diketawakan Allah asalkan saya masih dibawah keredhaanNya.

Merajuk hanya pada yang sayang

Wow, I saw this title, which was written by me a long time ago, with nothing wrtten in the body yet.  I’ve forgotten what it was all about. What I am sure of, it’s not about me doing merajuk coz I’ve learned a long time a go that merajuk does not work in my family. Only mengamuk did! heh heh Coz in my family of  a grandma, a single ma, and lots of siblings, nobody gave a d*** if you did not appear at dinner time, or sat there without eating- most probably the food would be gone, and you’d go hungry for nothing.

But mengamuk was sort of tolerated- sort of because even our sweet mak had her storm once in a while. I remembered her heaving  a big water porcelain over her head and throwig it out of the door. Everybody scampered out of the way. I learned my lesson- that definitely brought better response than a merajuk.

I couldn’t heave and threw anything _ i did not have personal possessions; but I was allowed to rave and rant without repercussions. The only post mengamuk comment was like; “wow, we thought we heard a tiger escaped the zoo” heh heh. But I must admit that it was a not so good dimension of my upbringing, coz I later developed a bad habit of exploding, which had losts of repercussions in adult life.

I must tell you my progress now, having grown old, and with heavy doses of the dua rabbana afrigh alaina sabran, and subliminal messages on temper control, I dare to timidly claim that I’ve mellowed into an even tempered person- masyaAllah quwataila billaah- with lots of help from Allah, and slower reflex in age.

So what was it about this title that I wanted to write, alas old age has robbed me from the memory, so this is my fill in the blanks, which I am sure is something totally different than what I wanted to write.

Since my total existence now is to earn ALlah’s rahmah, and the big mission is doing dakwah, let me teach you the rabbana afrigh alaina sabran. It’s a dua from surah ..ooh I forgot, but it’s the part where Firaun’s magicians submit to Islam, and firaun threatened to chop off one hand and one foot each- that’s when they read this dua.

I discovered it when I was suffering self-shame post mengamuk, in my young adult days ( ooh I’m still ashamed now- thank Allah for allowing me into old age and better temper) Alhamdulillah I practiced it and I felt help from Allah in temper control. Don’t  wait to read it when you are flying off the handle- coz that would not have helped ha ha. but read it everyday so that  your strength in patience is built day by day, prayers by prayers.

There you go, for all the short tempered  people. may Allah give you strenght and hope to improve yourself, and may Allah improve you, and may Allah forgive us always and shower us with rahmah.  My hope is always for your love Allah, please take care of Nadiyah  the short tempered used to be, and sabar insist-to-be, and also other short tempered been adn sabar wannabees.

Ameen, ya Allah, Ya Wadud, You who is full of love, please love us with all our shortcomings