Ada penyakit di hati saya?

Apabila membaca newsfeed di FB, selalu timbul sesuatu rasa apabila mengikuti seorang aktivis ini. Beliau sangat aktif dan gigih melakukan projek demi projek dan beliau selalu akan berjaya mencapai sasaran yang dipilih. Saya kagum dengan kegigihan beliau, dengan sokongan yang beliau perolehi dari follower beliau, dan dengan kecekapan beliau mengurus projek.

Masalah hati saya adalah cemburu atau ‘dengki’ kepada causes yang dipilih oleh beliau. “Kenapa bazir duit buat majlis macam tu? Kenapa buang duit beli hadiah macam tu, kenapa habis duit buat trip ke situ? Kenapa habis tenaga hanya untuk buat hiasan saja?”

Saya memang tahu- masa beliau adalah hak beliau.; duit penderma adalah hak penderma. Dan saya juga tahu – jangan diremehkan setiap kebaikan. Kemungkinan kebaikan yang beliau lakukan akan membawa ramai orang kepada Allah. Kemungkinan besar sangat kebaikan yang beliau lakukan membawa beliau kepada rahmat Allah.

Namun- sentiasa saja di hati saya memikirkan – mungkin tanggungjawab seseorang- mangajarkan fiqh awlawiyyat- bukan hanya kepada beliau dan penyokong beliau- tetapi kepada semua anggota masyarakat. Lebih utama lagi mengajarkan kepntingan dan tujuan hidup kepada penagih dadah, kepada orang tua yang akan mati, kepada anak muda yang sedang mempunyai masa dan tenaga sebagai modal yang Allah beri.

Seperti kata Ustaz Ebit Lew – ampunilah kami ya Allah kerna kami lemah tidak mampu menyampaikan ilmu kepda mereka.

Kerisauan kedua yang timbul – adakah saya sendiri juga sedang menghabiskan masa dan tenaga melakukan apa yang saya yakin sebagai perjuangan – padahal di mata orang lain, bahawa ada perkara lain lagi yang lebih penting yang patut saya tumpukan tenaga.

Adakah Allah redha dengan apa yang saya lakukan, atau adakah saya kurang ilmu sehingga saya meninggalkan perjuangan yang lebih patut diperjuangkan? – sehingga merasa seronok dan puas hati melakukan apa yag tidak dikehendaki oelh Allah.

Ya Nuur Ya Haadi- ya Alim Ya Hakim Ya Rashiid – tunjukkanlah kepada kami semua apa yang patut kami lakukan pada setiap langkah, dan jauhi lah kami dari sia-sia melakukan perkara yang tidak Engkau kehendaki sedangkan kami dalam tertipu merasakan ianya yang benar.

Dana saya juga perlu berdoa untuk penyucian hati – kerana besar kemungkinan juga terdapat penyakit yang bersarang di hati dalam isu ini. Ya Qudduus Ya Jalil- sucikanlah hati kami dari segala penyakit hati.

One response to this post.

  1. masing-masing ada sebab masing-masing, apa yang penting, tanggunjawab kita jangan kita abaikan, itu lebih penting

    Reply

Leave a Reply

