Rayuan Derma yang di’share’ sahaja

Pernah tak rasa bersalah sebab ada rayuan derma yang kita sendiri tidak respon, tetapi sekadar share sahaja?

Saya punya reasoning begini. Semua dari kita tidak mampu memberi respon kepada setiap rayuan derma kerana kewangan kita terhad, dan iman kita juga terhad (belum cukup tinggi lagi he he) – maka kita akan pilih dan meyokong secara kewangan beberapa kes yang ‘resonate’ di hati kita.

Bagi kes selainnya, kita iringi dengan doa (sebab doa tiada had, maka mudah saja untuk murah hati dengan doa he he), dan manalah tahu, dengan sharingnya kita – akan sampai mesej tersebut kepada insan yang akan memberi respon kepada rayuan tersebut.

Saya sendiri amat simpati dengan projek peningkatan hidup seperti yuran pelajaran, lesen kereta, modal bisnes, juga  usaha awam seperti masjid, sekolah tahfiz. Saya sangat jarang beri kepada rumah anak yatim (walaupun saya dulu anak yatim) sebab saya mendapat impressi orang Malaysia  sangat suka sedekah pada anak yatim- atau bias peribadi saya sebab saya dulu bukan yatim yang miskin- dan semua orang suka beri duit pada saya. Saya juga hampir tidak pernah memberi kepada keperluan perubatan, bukan tidak simpati, tetapi sebab saya selalu buat perkiraan ekonomi- kos perubatan yang dirayu selalunya tersangat tinggi – dan jumlah wang tersebut boleh menolong lebih ramai orang lagi, dan saya pun selalu fikir sakit juga boleh lega dengan cara lain dari ikhtiar hospital yang mungkin lebih rendah kosnya- itu bias peribadi saya. Saya sendiri juga tidak pernah ambil insuran perubatan untuk diri dan keluarga kerana  bias memikirkan hospital kerajaan mencukupi dan apa yang tidak boleh diusahakan di situ, masih ada jalan ikhtiar alternatif; juga Allah boleh sembuhkan saja dengan apa saja cara jika Allah mahu- maka tidak perlu ikhtiar berhabis habisan berubat kerana banyak lagi keperluan hidup lain  dan perjuangan yang lebih utama.

Maka saya meneruskan meng’share’ sahaja posting-posting rayuan derma perubatan- semoga Allah menerima pendirian yang  tidak sempurna ini dan tidak menguji saya dengan saya sendiri tiba-tiba memerlukan derma orang ramai terhadap ikhtiar kos perubatan saya.

 

 

 

Leave a Reply

