Bekerjasama dengan jemaah yang merokok

Antara yang sya belajar dalam usrah semalam adalah toleransi kepada kelemahan ahli dalam gerakan. ( AAArgh!) Antaranya adalah perlu snggup menerima ahli jemaah yang hisap rokok – kerana hukum hisap rokok tidak termasuk dalam hukum qat’i . ( aaaargh!)  Juga apabila saya mempertikaikan- kenapa ada jemaah tu- bila mesyuarat sakan- tidak pergi jeaah ke masjid? menurut beliau, boleh menerima pendapat berjemaah di masjid adalah fardhu kifayah sedangkan bermsyuarat itu termasuk dalam memikirkan kemaslahatan ummah- dalam angka membina khilafah- fardhu ain. Kemudian beliau menanyakan; bukankah mensyuarat jabatan selalu melangkah waktu azan, dan pengajian Sheikh besar juga begitu.

Hmm. Berat untuk ditelan. Saya masih tidak hormat pada jemaah yang disebabkan mesyuarat ( berlarutan mengikut pendapat saya he he) Mengenai jabatan yang bermesyuarat tu – memang betul! Namun kita tidak boleh banding kerana sememangnya mereka tidak berpaksikan perjuangan agama. Maka saya memilih pendapat dharurat sahaja kita bersama mereka – keluar sajalah sorang diri solat, lepas tu kembali ke mesuarat. Namun sangat janggal jika mesyuarat mengenai kemaslahatan umat- tapi orang semua ke mesjid- mereka masih bermesyuarat.  Dan Sheikh esar, walau tunda solat isya sebab pengajian, solat isya mereka tetap berjemaah di masjid.

Kemudian ustazah menyatakan, memang susah untuk duduk bekerja berjemaah, kerana jika ada sedikit pun takbur ada ego, tak akan sangup. Kita tidak bolelh menerima arahan, tidak boleh menerima kelemahan orang lain, tidak boleh diatur oleh orang lain.

Hmm rasa tepat tu, rasa terkena batang hidung. Saya  rsa memang ada banyak ego yang keras- yang malas bersusah susah dengan orang rami, mals berkompromi.

tak paa lah ustazah, saya bina jiwa saya dulu buang takabbur he he.

 

Rasanya, walau pun saya sudah faham keperluan bergerak secara jemaah, dan fikir semangnya jemaah yang ustazah jemput tu sebagai jemaah terbaik- teresar tersyumul, ter open dll – saya masih belum bersedia menyatakan taat setia dan berkawan-kawan denan orang yang merokok he he. Semoga ia bukan dari sifat takabbur.

 

Leave a Reply

