Belum mati, masih azam baru setiap hari

Assalamualaikum sahabat dan saudara,

alhamdulillah, belum mati lagi, dan masih berazam baru setiap hari, berazam untuk menjadi hamba Allah yang lebih taat, berazam untuk menjadi pendakwah yang lebih berkesan.

Saya telah mengubah tajuk blog saya dari SEMUA MAU – kepada tajuk di atas. Saya masih bersikap semua mau, iaitu, jika diberi pilihan dalam hidup, aya memang akan memilih untuk merasakan sebanak-banyaknya pangalaman yang dizinkan oleh ALlah, cuma meniti dari hari ke sehari, saya merasakan tema hidup yang paling perlu ditonjolkan  kepada diri dan rakan adalah situasi sebenarnya, iaitu saya dalam keadaan hidu menungu mati, menungu untuk berjumpa dengan Allah. Tak tahulah bila Allah akan menjemput saya, yang pasti, ianya akan tiba, dan yang pasti, jjika saya masih menaip lagi, iainya bukan sekarang. Jadi situasi saya menulis tentulah dalam keadaan semasa dalam menunggu waktu dijemput oleh Allah.

 

Saya selalu memberi gambaran kepada rakan bahawa gaya hidup kita yang paling sesuai adalah seperti orang yang bersedia untuk memulakan perjalan: pakaian telah disimpan di dalam beg, bekalan dan perancanga perjalanan telah di atur. CUma kita tidak memandu sendiri, kita pelu menunggu teksi malaikat maut untuk menjemput. Sementara menuggu, dengan beg telah tersimpan, kita tetap perlu memenuhi keperluan hidup, perlu makan, tidur, ke tandas dll. Tapi melakukannya, sepaptunya adal kadar dan mengikut keperluan sahaja ( kerana tak mahulah kita dihonkan teksi semasa sedang membina rumah baru- rugi saja tingalkan rumah baru tersebut.

 

Cuma saya dapati dalam gambaran saya tadi ada kekurangannya. Iaitu jika seseorag sedang menunggu untuk mula perjalanan, mungkin dia sudah tidak minat lagi untuk berbuat apa-apa kepada tempat yang nak ditinggalkannya itu.  Saya sendiri kalau akan memulakan perjalanan, makan pun dah tak ‘lalu’.

 

Maka saya betulkan sedikit falsafah hidup peribadi saya. Iaitu, sementara kita menunggu untuk memulakan perjalanan yang  kita tidak tahu entah bila, kita tak patutu menghabiskan masa dan tenaga, dan meningkatkan stres menungu. Kita harus berfikiran tenang, dan memenuhi masa menunggu kita dengan ikhtiar-ikhtiar menambahkan bekalan. Maka saya perlu modify sedikit gambaran saya, saya akan ke perjalanan yang tidak lagi kembali ( menag itu pun hakikat sebenarnya!) maka saya harus bergegas untuk mempersiapkan sebanyak yang mungkin kepada tanggungan-tanggungan yang saya akan tinggalkan- berpesan kepada mereka, menngingakan kepada mereka mengenai perjalanan yang mereka akan tempuhi juga. Tak bolehlah saya selfish dan hanya memikirkan perjalanan saya seorang sahaja.  Juga untuk diri saya, selagi teksi belum datag, tidakkan bijak jika saya bergegas ke sini ke sana dan menambahkan bekal perjalanan saya , dan bukan hanya mengharap dengan bekalan husnul zan sahaja kepada Allah bahawa Allah akan sediakan semuanya untuk saya.

Maka, sekaragn, saya tidak lagi duduk dengan senang hati menunggu teksi malaikat maut, tetapi insyallah akan bergegas ke saa ke sini, membuat apa saja untuk menambahkan bekalan diri, untuk mengingatkan orang yang akan ditinggalkan untk membekalkan diri mereka juga.

 

Semoga Allah memberi kekuatan kepada saya untuk melakukan sedemikian dengan terbaik dan ter berkesan 🙂 . Semoga perjalanan saya mendapat lindungan rahmat dari ALlah, dan semoga pesanan yang  sempat saya tinggalkan diizinkan ALlah untuk memperingatkan seramai orang yang mungkin untuk bersedia  menghadapi perjalan mereka sendiri menuju Allah, Amin Ya Rabal Aa’lamin. Walaupun aku belum yakin dengan persediaan diri, aku rindu untuk berjumpa mu Ya Allah. Dan selagi no giliran ku belum tiba, aku berjanji yan ALlah, untuk menggunakan sepenuhnya umur yang engkau berikan untuk mencari kebaikan da menyebarkan kebaikan, ya ALlah- batulah aku dalam ikhtiar ini Ya Allah.

 

Leave a Reply

